Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego |
Biuro projektowe:
66-400 Gorzów Wlkp. ul. Obrońców Pokoju 60/1-2, tel. 95 7296784, fax. 95 7296783 e- mail: osrodek.szk@wp.pl
Maria Teresa Ziółkowska — kierownik Małgorzata Paradowska — asystent |
kurs specjalistyczny Edukator w cukrzycy |
Kursy |
PLAN NAUCZANIA KURSU SPECJALISTYCZNEGO EDUKATOR W CUKRZYCY
Cel kształcenia Pielęgniarka, położna koordynuje działania związane z prowadzeniem edukacji terapeutycznej celem podwyższenia jakości życia osoby chorej na cukrzycę.
Wykaz umiejętności będących przedmiotem kształcenia W wyniku realizacji programu kształcenia kursu specjalistycznego Edukator w cukrzycy (Nr 02/11) pielęgniarka, położna powinna: · scharakteryzować cukrzycę jako chorobę cywilizacyjną, · omówić zasady opieki diabetologicznej, · prowadzić działania edukacyjne u osób z cukrzycą zgodnie z zasadami dydaktyki, · różnicować metody działań edukacyjnych u osoby z cukrzycą w zależności od uwarunkowań: biologicznych, psychologicznych, ekonomicznych, społeczno- kulturowych, · dobierać i wykorzystywać metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w edukacji osób z cukrzycą, · realizować aktualne programy edukacji pacjenta z cukrzycą typu 1 i z cukrzycą typu 2, · rozpoznawać, planować, realizować, oceniać i dokumentować działania edukacyjne nad osobą z cukrzycą i jej rodziną, · planować i prowadzić edukację kobiety ciężarnej z cukrzycą przedciążową oraz z cukrzycą ciążową, · określać i wykorzystywać czynniki motywujące pacjenta do świadomego udziału w terapii oraz pomagać w akceptowaniu choroby, · edukować pacjenta w zakresie zapobiegania powikłaniom w przebiegu cukrzycy i chorób współistniejących, · wdrażać standardy i procedury edukacji terapeutycznej nad osobą z cukrzycą i jej rodziną, · przygotować pacjenta z cukrzycą i jego rodzinę do samokontroli i samoopieki, · współpracować z samorządami lokalnymi, organizacjami społecznymi, grupami wsparcia i samopomocy, · organizować własne stanowisko pracy, · uczestniczyć w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz w pracach organizacji naukowych i stowarzyszeń zawodowych. |
Lp. |
Moduł |
Teoria (liczba godzin) |
Staż |
Łączna liczba godzin |
||
Wykłady |
Warsztaty/ Ćwiczenia |
Placówka |
Liczba godzin |
|||
I |
Epidemiologia cukrzycy. Organizacja opieki diabetologicznej |
4 |
- |
oddział diabetologii dla dorosłych
oddział diabetologii dla dzieci
poradnia ginekologiczna/ oddział patologii ciąży |
12
12
12 |
120 |
II |
Edukacja w cukrzycy |
10 |
20 |
|||
III |
Obszary edukacji zdrowotnej w cukrzycy |
30
|
20 |
|||
Łączna ilość godzin |
44 |
40 |
|
36 |
120 |